אנסמבל מוזיקה ערבית

בקורס זה נבצע שלל יצירות אינסטרומנטליות וקוליות מהרפרטואר הערבי הקלאסי והמתחדש בעיבוד בסיסי להפנמת הגוון הטבעי של המוזיקה הערבית ובהתאמה למקאם הנלמד בקורס "המקאם ככלי חשיבה אסתטי", ממגוון מניפת הז'אנרים שיש לתרבות המוסיקלית הערבית להציע. במהלך הקורס יפגשו חברי ההרכב עם יסודות המוזיקה הערבית: מקאמאת, מודולציות, מקצבים, ז'אנרים, גוון ועוד וירכשו דינמיקה קבוצתית של הרכב […]

שירת ערבית

כמו מציאת הייעוד בחיינו, גם מלאכת מציאת המנעד וסגנון השירה ובפרט מבוע היצירה שלנו אינה מלאכה פשוטה. לכל אדם יש כלי ייחודי משלו שרוצה לנגן את הניגונים הפרטיים שלו. הסיבה שכל כך קשה למצוא אותו היא, שלרוב איננו מחפשים אותו במקומות הנכונים לנו. כמו כל תבנית חשיבה, גם תפישת השירה שלנו מושפעת מן הסביבה וממה […]

שירת הטעמים

מסורת זמרתית עתיקת יומין נשתמרה לה בחכמה רבה בתוך קפסולות קטנות. תמציות של "טעמים" מוזיקליים בעלי צורת תיווי ייחודית מלאת חופש יצירה (מרחב) ומטען ריתמי מוקפד (זמן) שרדו תקופות בהם לא ניתן היה לתעד צלילים, עד שלימים היוו מקור השראה למה שיתפתח להיות בארצות האסלאם "הצורה הגדולה" או "מקאמאת". בקורס זה ניפגש עם עולם מושגים […]

תאוריה של המוזיקה הפרסית

אופי הקורס –  תיאורטי ומעשי, האזנה וניתוח יצירות, תרגול בשירה ונגינה. המוזיקה הקלאסית הפרסית פיתחה מודל ייחודי המכונה "הראדיף". הראדיף הוא ייצוג ואוסף של מגוון האפשרויות המלודיות שנצפו במוזיקה הפרסית המסורתית. במילים אחרות, זהו כלי הוראה המלמד את "הכללים" של אימפרוביזציה ומנגינה. לרדיף, שעבר מדור לדור במשך עידנים, שני מרכיבים עיקריים: דסטגה (מערכת סולמית), וגושה […]

אנסמבל למוזיקה הפרסית

קורס האנסמבל יוקדש לתרגול מעשי של הדסגה הפרסי (הסולמות הפרסיים). כהמשך טבעי לקורס התאוריה, נלמד יצירות קלאסיות ומודרניות סביב הדסגה הנלמדת, יצירות אינסטרומטליות וווקלאיות מתוך רפרטואר רחב המגיע מאזורים שונים באיראן. נבצע את היצירות תוך מתן דגש למאפיינים המלודיים של המוזיקה הפרסית ואופן ביטויים בכלים השונים, נכיר מקצבים וקישוטים, נשפר טכניקה ונלמד לעבוד בתוך הקבוצה […]

מוזיקה הודית הנה תורה שבעל פה

בקורס נדבר על ההבדלים בין מוסיקה לינארית למוסיקה מעגלית.  נדבר על ההקשרים התרבותיים של מוסיקה כהתכנסות בידורית לעומת מסורות מוסיקליות המשתמשות  במוסיקה כנתיב להתעלות הרוח. נזכיר את הסגנונות השונים והמגוונים של מוזיקות בהודו כאשר נתמקד במאפיינים הקשורים במוזיקה צפון הודית קלאסית. ביסוד המוסיקה הצפון הודית עומדות הראגות – הראגות הן אווירות אבסולוטיות הבנויות מסולמות בעלי […]

בינה ונגינה, פעימה ורוח

מימד הצליל ומימד הזמן. לא ניתן להפריד בין השניים כפי שלא ניתן להפריד בין ציור ובין הקנבס עליו הוא צוייר. ככל שיעמיק המוסיקאי את הבנתו בשני מימדים אלה כך יעמיק עושרו המוזיקאלי. מטרת הקורס היא בראש ובראשונה להוציא את מימד הזמן מהתחום ה"אפור" וליצור הבנה חדה ובהירה של מימד זה בעיניהם של התלמידים.• לימוד נגינה […]

הגשה

תוכן הקורס יעודכן בהקדם, תודה על ההבנה.

סאונד למוזיקאים א' – נקודות הממשק בין סאונד אולפן וסאונד במה

מבוא- בשלב ראשון נערוך היכרות עם עולם הסאונד תוך שימת דגש על הנושאים הרלוונטיים למוזיקאים. נדבר  על ה״סיגנאל פלואו״ הבסיסי ונכיר את מושגי היסוד בסאונד. ניגע ונתמקד בנושאים שרלוונטיים במיוחד לסאונד בכלים מסורתיים לעומת כלים מודרניים. סאונד אולפן – העבודה באולפן בכלל וההקלטה בפרט היא הדרך לתעד, לשמר ולחלוק עם כל העולם את המוזיקה. כוחה […]

סאונד למוזיקאים ב' – הקשר בין העולם הטכני לעולם האסתטי

בקורס זה נבין לעומק את נקודות הממשק בין העולם הטכני לעולם האסתטי וביטויים אצל המוזיקאי המופיע. נעסוק בפן הקונספטואלי של עיצוב סאונד להופעה חיה, והשילוב בין האולפן לבמה. חלק ניכר מהסמסטר השני יוקדש ללמידה והעמקה דרך הפרקטיקה. הכיתה תתחיל בתרגולים אינטנסיביים בהקלטות אולפן והגברת הופעות בדגש על המורכבויות של הכלים מסורתיים. התלמידים יתחלקו לצוותים אשר […]